معماري ساختمان خلاقانه با عنوان خانه كشويي در ژاپن

به مرجع اطلاعات به روز معماري و سازه خوش آمديد.

معماري ساختمان خلاقانه با عنوان خانه كشويي در ژاپن

۹۱ بازديد

اين خانه مسكوني، در سال ۲۰۰۳ در شهرك مجيرو در توكيو ژاپن توسط مهندسين مشاور تندو طراحي واجرا گرديد و جايزه طراحي برتر كشور ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورده است.

در اين خانه شخصي راه حل جالبي براي استفاده هوشمندانه از فضا پيشنهاد شده است كه نشان دهنده برخوردي خلاقانه در بهينه سازي استفاده از فضا و انعطاف پذيري هر چه بيشتر آن است. همانگونه كه از نام خانه پيداست بخش عمده اي از آن با تكيه بر وسايل كشويي كه در ديوارها جاسازي شده طراحي گرديده است. كانسپت اصلي طراحي اين خانه جاسازي فشرده تمام مبلمان مورد نياز يك خانواده مانند تختخواب، كمد، ميز، صندلي و وسايل فضاهاي خدماتي آنها متشكل ازآشپزخانه سرويس بهداشتي و انبارهاي ديواري است كه در يك سمت خانه و به صورت نواري قرار گرفته اند و ديگر فضاهاي خانه به طور باز و آزاد در نظر گرفته شده اند.

اين خانه در سه طبقه و براي خانواده اي شش نفره همراه به يك فضاي مهمان طراحي گرديده است. در بخش جنوبي خانه در هر سه طبقه نواري سرتاسري با عرضي در حدود ۷/۱ متر تعبيه گرديده كه به وسيله پارتيشن متحرك پوشانده شده است. در مواقع نياز اين پارتيشن ها باز شده و مبلمان هاي متحرك وابسته به كاركردهاي مختلف پديدار گشته و فضاي مورد نياز را شكل مي دهند و در زمان عدم نياز، جمع شده و دوباره در داخل كمدها جاسازي مي گردند.

راه پله كه اتصال دهنده سه طبقه خانه به يكديگر است، متشكل از دو بخش ثابت و تاشو مي باشد كه در پشت يك پارتيشن قرار گرفته است. در زمان نياز به سرويس پله، به صورت كشويي باز شده و مورد استفاده قرار مي گيرد، در نتيجه فضاي زيادي به طور معمول براي محل قرارگيري پله مورد نياز است، به فضايي كوچك كاهش پيدا كرده است.

فضاي مورد نياز براي كاركردهاي مختلف به وسيله تركيباتي از مبلمان و پارتيشن هاي متحرك كه به صورت پيش بيني شده و براي حالت هاي استفاده خاص طراحي گرديده اند تامين ميگردد. در اين خانه كاركردها و فعاليت هاي مختلفي كه نياز به فضاي ثابت دارند و كاركردهايي كه امكان جابجايي دارند (يعني نياز به فضاي ثابت ندارند) از يكديگر جداسازي شده و تقسيم بندي شده اند. فضاهايي نظير سرويس بهداشتي و آشپزخانه كه نياز به تاسيسات ثابتي دارند داراي انعطاف پذيري كمتري بوده و در داخل كمدها به صورت ثابت طراحي و پنهان گرديده اند. فضاي آشپزخانه مي تواند به عنوان فضايي محصور در داخل پارتيشن و يا فضايي باز با امكان گشايش مورد استفاده قرار گيرد كه در هنگام سرو غذا از داخل پارتيشن خارج گرديده و در مقابل آشپزخانه فضاي غذاخوري شكل مي گيرد.

در اتاق خواب ها نيز، بحث كم جا بودن، دايناميك بودن و استفاده بهينه از فضا، مورد توجه مي باشد. اتاق خواب ها بر اثر جابجايي مبلمان متحرك به صورت موقتي ايجاد مي گردند. تخت خواب ها در درون ديواره جاسازي شده، در زمان خواب پارتيشن باز شده و اين تختخواب ها از آنها خارج مي گردند. براي ايجاد فضاي محرميت در اتاق خواب، پارتيشن هاي متحركي در اطراف آنها پيش بيني شده اند كه فضايي محصور و خصوصي را ايجاد مي كنند. ديگر فضاهايي كه در ارتباط مستقيم با اتاق خواب قرار دارند مانند اتاق نعويض لباس كمدها و حمام در مجاورت فضاي خواب طراحي گرديده اند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.