بيوگرافي چارلز جنكس؛ مورخ معماري پرآوازه ( بخش دوم)

به مرجع اطلاعات به روز معماري و سازه خوش آمديد.

بيوگرافي چارلز جنكس؛ مورخ معماري پرآوازه ( بخش دوم)

۱۰۴ بازديد

جنكس، متولد 21 ژوئن سال 1939 در بالتيمور، مريلند، پيش از تحصيل در رشته ي معماري در مدرسه ي عالي طراحي هاروارد، مدرك خود در رشته ي ادبيات انگليسي را از دانشگاه هاروارد دريافت نمود.

پس از فارغ التحصيلي در سال 1965، او به انگلستان نقل مكان كرد، و در دانشگاه لندن به مقام دكتري مورخ معماري نائل شد. در دوره هاي تحصيلي خود، او زير نظر منتقدان معماري مدرن همچون زيگفريد گيديئون و رينر بنهام آموزش ديد.

پايان نامه ي دكتري جنكس، به كتابي چاپ شده توسط او در سال 1972 به نام جنبش هاي مدرن در معماري بدل گشت. او سپس در پي نوشتن زبان معماري پست مدرن، ناپايداري و تغيير پذيري سبك هاي معماري پس از مدرنسيم را دسته بندي كرده و مورد بررسي قرار داد.

تئوري مطرح شده توسط جنكس در اين كتاب، بر پايه ي بيان اين نكته مي باشد كه مدرنيسم در دغدغه ي فرم و زاويه هاي قائم غرق شده بود، در حالي كه معماري پست مدرن در تفكر طبيعت، ذهن و بدن انسان و بستر شهري به سر ميبرد.

او در كتاب "مدرنيسم انتقادي – پست مدرنيسم به كجا ميرود؟" در سال 2007، نظر اجمالي ديگري در رابطه با مدرنيسم ارائه نموده است. او عقيده داشت پست مدرنيسم، كنشي انتقادي نسبت به مدرنيسم بوده و از باطن مدرنيسم برخاسته است.

جنكس همچنين جز اولين منتقدان معماري بود كه گرايشات جديد "معمار ستاره ها" و ساختمان هاي برجسته را مورد شناسايي قرار داد.

كتاب وي به نام "ساختمان نمادين"، وجهه ي نمادين ساختمان هاي با پرستيژي نظير برج گركين فاستر را، با اين استدلال كه آن ها نشانه هايي از طمع وحشيانه ي مالكين اموال بوده و چيزي جز خودنمايي هاي از كنترل خارج شده نيستند، به طور كامل نابود كرد.

جنكس در حرفه ي معماري خود، استوديويي در سال 1977 در كيپ كاد ماساچوست به نام گاراجيا روتوندا طراحي نمود، كه از آن به همراه خانواده اش بهره ميبرد. او با استفاده از مصالح پيش ساخته و اتصال آن ها به هم، سازه اي تك بعدي با هزينه ي تنها 5000 دلار ساخت.

پس از درخواست كمك همسرش براي طراحي باغي براي خانه ي اسكاتلندشان، جنكس به معمار منظر تبديل شد.

او در ادامه ي باغ تعمق كيهاني، صاحب امتياز ساخت آثاري در فضاي خارجي گالري ملي هنر مدرن اسكاتلند در ادينبورگ، تپه هاي زندگي در پارك هنركده ي مجسمه ژوپيتر و منظر سياهچاله در پوناي هند و پروژه هاي ديگر گشت.

او همچنين مجسمه هايي با الهام از DNA طراحي نمود كه در باغ هاي كيو و كمبريج در معرض نمايش گذاشته شده اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.